Značka CUPRA predstavila model Terramar, nového hrdinu pre novú éru.

Na pozadí jachtárskej regaty America’s Cup, jedného z najprestížnejších športových podujatí na svete, sa koná premiéra nového modelu CUPRA Terramar.
CUPRA Terramar je novým hrdinom značky pre novú éru v neobyčajne dôležitom roku. Športové SUV posúva značku CUPRA do centra najrýchlejšie rastúceho segmentu v Európe.
CUPRA Terramar napĺňa prísľub, ktorý značka dala pred dvoma rokmi a prispeje k pokračovaniu jej úspechu.
CUPRA je jednou z najrýchlejšie rastúcich automobilových značiek v Európe, ktorá od svojho vzniku v roku 2018 dodala zákazníkom vyše 650 000 automobilov a expanduje na svetovom trhu s vyše 800 špecializovanými prevádzkami CUPRA Garage.
„CUPRA Terramar predstavuje ďalší stupeň na našej ceste rastu. Toto športové SUV prinesie mladú a vyzývateľskú mentalitu značky CUPRA širšiemu publiku, rozšíri modelové portfólio značky a osloví nových zákazníkov, ktorí hľadajú atraktívny dizajn a vyššiu výkonnosť,“ povedal Wayne Griffiths, CEO značky CUPRA. „CUPRA Terramar svojim menom vzdáva hold legendárnemu španielskemu pretekovému okruhu, na ktorom sa zrodila značka CUPRA a nanovo definuje, čo všetko môže poskytnúť SUV z hľadiska emócií, výkonnosti a dizajnu. Pre niektorých ľudí je dizajn podriadený funkcii a pre nás u značky je CUPRA dizajn podriadený emóciám.“
CUPRA Terramar si zaslúži sľubný štart, pretoznačka CUPRA a organizácia legendárnej jachtárskej regaty America’s Cup spojili sily v strategickej aliancii počas 37. ročníka legendárnych pretekov, ktoré sakonajú v Barcelone, domovskom meste značky CUPRA.
Premiéru modelu CUPRA Terramar zvýrazňuje exkluzívna zvláštna verzia America’s CupLimited Edition, z ktorej vznikne približne 1300 exemplárov s jedinečným dizajnom vytvoreným na oslavu spolupráce.
Model CUPRA Terramar bol navrhnutý a vyvinutý v Barcelone a bude sa vyrábať v závode Audi Hungaria v maďarskom Györi.
Vonkajší dizajn
CUPRA Terramar je vysoko emocionálne športové SUV, ktoré nesie novú DNA značky CUPRA. Je to vozidlo, ktoré svojim výrazným dizajnom vystupuje z masy.
Svojim menom CUPRA Terramar vzdáva hold historickému pretekovému okruhu (Autòdrom de Sitges-Terramar), na ktorom sa značka zrodila v roku 2018.
Športové proporcie dodávajú modelu CUPRA Terramar dynamický impulz, ktorým sa líši od konkurentov v segmente – CUPRA Terramar má výšku 1584 mm, šírku 1863 mm, dĺžku 4519 mm a rázvor 2681 mm.
Pri pohľade spredu CUPRA Terramar pôsobí ako energické vozidlo vďaka prednej časti karosérie s profilom tzv. žraločieho nosa, vytvoreného negatívnou hranou vhornej časti predného čela nad maskou chladiča. Maska s výraznou mriežkou je kompletne integrovaná v nárazníku. Po jej stranách sú zvislo orientované otvory na vstup vzduchu pre vzduchové zásterky, zlepšujúce prúdenie vzduchu okolo predných kolies. Nad nimi sú zapustené miniatúrne projekčné LED svetlomety do hmly. Logo CUPRA v hornej časti predného čela je lemované dvoma líniami, ktoré dodávajú dynamiku a modelovaný profil dlhej kapote motora.
Dizajn svetlometov využíva nový prvok značky CUPRA – tri trojuholníky. Takúto svetelnú grafiku majú adaptívne svetlomety CUPRA Matrix LED Ultra s projekčnou osvetľovacou technikou s vysokým rozlíšením, definujúce model CUPRA Terramar ako vozidlo high-end.
Na bokoch karosérie športové proporcie zvýrazňujú hrany vymodelované nad blatníkmi a dynamické prelisy v spodnej častidverí, ktoré spolu s hranou na spodnej časti obloženia dverí vytvárajú vizuálny impulz pohybu, čím podčiarkujú výkonný charakter športového SUV. Dynamický profilmodelu CUPRA Terramar podporujú aj veľké kolesá formátu 18”, 19” a 20”.
Aj dizajn zadnej časti karosérie modelu CUPRA Terramar je koncipovaný tak, aby vizuálne rozširoval vozidlo a dodával mu energický vzhľad. Prispieva k tomu aj svietiace logo CUPRA umiestnené v lište, spájajúcej zadné svetlá. Trojice trojuholníkov sa ako dizajnový prvok opakujú aj v zadných svetlách, kde ich dopĺňa drobný osvetlený nápis Terramar. Kontrastným prvkom na zadnej časti je výrazný difúzor v zadnom nárazníku, dodávajúci vozidlu vzdorovitý charakter. Na bokoch nárazníka sú zvislo orientované odrazové sklá, vizuálne rozširujúce zadnú časť karosérie.
Pre CUPRA Terramar bude na výber 9 farieb karosérie, vrátane dvoch matných odtieňov – Century Bronze Matt* a Enceladus Grey Matt. Zvlášť atraktívny je aj odtieň Dark Void, inšpirovaný plazmovou farbou štúdie CUPRA Dark Rebel. Peletu farieb dopĺňajú odtiene Fjord Blue, Glacial White, Cosmos Blue, Timanfaya Grey, Midnight Black a Graphene Grey.
Dizajn interiéru
Pred nastúpením do kabíny modelu CUPRA Terramar vodiča a spolujazdcov privíta dynamická svetelná animácia v predných svetlometoch a zadných svetlách, pričom sa súčasne premieta na zem vedľa vozidla logo CUPRA a do priestoru pred vozidlom (napr. na garážovú bránualebo stenu) nápis CUPRA. Po otvorení dverí sa rozsvietia nápisy CUPRA na dekoračných lištách prahov.
Vysoko emocionálny charakter modelu CUPRA Terramar sa premieta aj do interiéru SUV. Kokpit orientovaný na vodiča zvýrazňuje vodiča ako hlavného protagonistu. Základným kontaktným prvkom je multifunkčný športový volant CUPRA so satelitnými tlačidlami s pádlami na manuálne radenie. Ovládanie dvojspojkovej prevodovky DSG je premiestnené do pravej páčky na stĺpiku riadenia. Vodič a spolujazdec vpredu sedia na štandardných škrupinových športových sedadlách s integrovanými opierkam hlavy.
Všetky ovládacie prvky sú usporiadané okolo vodiča svyužitím emocionálnych výrazových prostriedkovdizajnu CUPRA definovaných súhrou dynamických línií aprogresívnych povrchov. To je zvlášť viditeľné na stredovej konzole, vytvorenejako modelovaná chrbtica nadväzujúca na prístrojový panel. Na povrchu má trojrozmerný parametrický vzor, ktorý sa opakuje aj na štrukturálnych častiach prístrojového panelu, čím vizualizuje pozornosť dizajnérov CUPRA venovanú detailom. V stredovej konzole sú priestorovo úsporne integrované všetky fyzické tlačidlá a ovládač elektrickej parkovacej brzdy, väčšina plochy je využitá na odkladacie priestory.
Kokpit vodiča je plne digitalizovaný. Obsahuje nové, zdokonalené užívateľské rozhranie HMI tvorené konfigurovateľnou obrazovkou digitálneho združeného prístroja pred vodičom a veľkým dotykovým displejom systému infotainmentu s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9“) s osvetlenými digitálnymi posúvačmi na spodnej hrane rámu. Zobrazovacie prvky dopĺňa head-up displej premietajúci informácie priamo na predné okno dozorného poľa vodiča.
Systém infotainmentu má pre jednoduchšie ovládanienové menu s osobitnými lištami App Bar na hornom a Clima Bar na spodnom okraji obrazovky hlavného menu. Spodná lišta Clima Bar obsahuje ikony ovládania klimatizácie, ktoré sú neustále zobrazené. Obrazovka sa okrem toho dá jednoducho individualizovať podľa preferencií vodiča. Všetky funkcie vozidla sú prístupné jedným klikom, čím sa stiera rozdiel medzi fyzickou a digitálnou interakciou.
V kabíne modelu CUPRA Terramar sa športový dizajn snúbi s perfektnou ergonómiou. Príkladmi môžu byť zvýšená poloha displeja infotainmentu, všestranne nastaviteľné škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a čalúnené bočné povrchy stredovej konzoly na optimálnu oporu nôh pri dynamickej jazde. Okrem toho sú v interiéri použité inovatívne udržateľné materiály a materiály z obnoviteľných zdrojov.
Zákazníci budú mať na výber tri farebné vyhotovenia interiéru – Deep Ocean, Moon Light a High Canyon.
Tmavomodrý interiér Deep Ocean obsahuje škrupinovéšportové sedadlá, ktoré majú strednú časť operadla a sedáka potiahnutú látkou utkanou 100 % z vlákien SEAQUAL® YARN, vyrobených z recyklovaných plastov vylovených z mora a vyzbieraných na plážach, ústiach riek a v jazerách.
Aj tmavosivý interiér Moon Light využíva udržateľné materiály. V tomto prípade sú prostredné časti sedadiel potiahnuté mikrovláknom Dinamica, vyrobeným najmenej zo 73 % recyklovaného materiálu zodevov a PET fliaš.
Pri tmavo vínovom interiéri High Canyon sú športové sedadlá kompletne potiahnuté kožou, vypracovanou s využitím rastlinných materiálov.
Všetky alternatívy sedadiel majú vylisované logo CUPRA na predných opierkach hlavy a kontrastné prešívanie medenej farby, zladené s obrubami a obkladmi medenej farby na rôznych miestach kabíny, vrátane volantu a čalúnenia dverí. Dekoračné prvky medenej farby sú aj v mriežkach ventilácie.
K osobitej atmosfére v kabíne modelu CUPRA Terramar prispieva aj ambientné osvetlenie na prístrojovom paneli a čalúnení dverí.
Model CUPRA Terramar je súčasne veľmi praktický vďaka variabilite svojho batožinového priestoru. Navyše k bežným konfiguráciám (sklopné asymetricky delené zadné operadlo) umožňuje pozdĺžne posuvné zadné sedadlo zväčšiť základný objem batožinového priestoru až na 602 litrov (pri naložení po vrch zadného operadla).

Pohonné ústrojenstvo
CUPRA Terramar vo svojom portfóliu pohonných jednotiek kombinuje výhody spaľovacieho motora a elektrifikácie, vďaka čomu si zákazníci môžu vybrať pohon najlepšie vyhovujúci ich potrebám.
Pre model CUPRA Terramar je na výber je 5 rozličných agregátov pohonu využívajúcich tri technológie. K dispozícii sú dva benzínové motory (TSI), jeden pohon mild hybrid (eTSI) a dva agregáty plug-in hybrid (eHybrid), pokrývajúce výkonové pásmo od 110 kW (150 k) do 200 kW (272k).
CUPRA Terramar má bez ohľadu na použitý pohon výlučne dvojspojkovú prevodovku DSG.
Základnou pohonnou jednotkou pre CUPRA Terramar je pohon mild hybrid (eTSI), kombinujúci benzínový motor 1.5 TSI s výkonom 110 kW(150 k) a štartovací generátor pracujúci s napätím 48 V. Tento pohonný agregát sa pre maximálnu efektivitu kombinuje výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Systém využíva 48-voltový štartovací generátor, ktorý je pripojený k spaľovaciemu motoru drážkovaným remeňom a kompaktnú lítiovo-iónovú batériu s napätím 48 V. Štartovací generátor svojim krútiacim momentom podporuje spaľovací motor pri akcelerácii, zabezpečuje intenzívnu rekuperáciu energie pri spomaľovaní a brzdení, pričom umožňuje rýchle a plynulé opätovné naštartovanie motora vypnutého systémom stop-štart.
Pri dvoch benzínových motoroch 2.0 TSI je dôrazpoložený na výkonnosť.
Prvý s výkonom 150 kW (204 k), ktorý sa štandardne kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a systémom pohonu všetkých kolies 4Drive, zabezpečuje modelu CUPRA Terramar optimálnu trakciu navšetkých povrchoch.
Druhý motor 2.0 TSI je vyhradený pre vysoko výkonnú verziu CUPRA Terramar VZ. Písmená VZ sú skratkou španielskeho slova Veloz –rýchly, čo najlepšie vystihuje charakter najvýkonnejších verzií v modelovej ponuke značky CUPRA.
CUPRA Terramar VZ má výkon 195 kW (265 k) a poháňané všetky štyri kolesá prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG asystému 4Drive pre maximálnu výkonnosť a dynamiku.
CUPRA Terramar využíva elektrifikáciu na súčasné zvýšenie výkonnosti a efektivity. Nová generácia pohonu plug-in hybrid je výkonnejšia a má dlhší dojazd s elektrickým pohonom, čím opäť potvrdzuje, že elektrifikácia a výkonnosť sa dobre hodia k sebe.
Pre nový model CUPRA Terramar sú na výber dve verzie pohonu eHybrid: s výkonom 150 kW (204 k), respektíve 200 kW (272 k) pre modelVZ.
Obidve verzie pohonu eHybrid využívajú nový benzínový štvorvalec 1.5 TSI evo2, elektromotor s výkonom 85 kW (115 k) integrovaný do skrine špeciálnej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDSG a novú lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu s väčšou kapacitou 19,7 kWh netto. Nový agregát plug-in hybrid umožňuje dojazd s výlučne elektrickým pohonom vyše100 km (WLTP). Batéria sa dá nabíjať nielen striedavým prúdom (AC) na verejných nabíjačkách a domovom wallboxe výkonom 11kW, ale teraz aj zrýchlene jednosmerným prúdom (DC) s výkonom do 50kW.
Podvozok
Pretavenie výkonnosti pohonu do jazdnej dynamiky je jedným k kľúčových prvkov charakteru nového modelu CUPRA Terramar. Základ preto poskytuje modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQBE vo koncernu Volkswagen.
Na prednej náprave sú tlmičové vzpery McPherson so spodnými priečnymi ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, vzadu sú viacprvkové závesy. Obidve nápravy sú odpružené vinutými pružinami, športový podvozok so svetlou výškou zmenšenou o 10 mm je štandardom pre všetky verzie, čo umožnilo tímu konštruktérov precízne vyladiť charakteristiky pružín a tlmičov pruženia pre rozličné motorizácie.
CUPRA Terramar má kvôli odlišným tlmičovým vzperám modifikovanú geometriu prednej nápravy s väčším negatívnym odklonom kolies, zabezpečujúcim lepšiu priečnu adhéziu predných kolies a vyššiu rýchlosť v zákrute. Okrem toho sú na prednej nápravenové spodné ramená s optimalizovanou elastokinematikou pre bezprostrednejšiu reakciu riadenia a agilnejšie zatáčanie vozidla.
Štandardné progresívne riadenie svariabilným prevodom a variabilným účinkom posilňovača podľa rýchlosti poskytuje vodičovi výbornú spätnú väzbu a umožňuje presné ovládanie vozidla.
Jazdnú dynamiku modelu CUPRA Terramar ďalej zlepšuje nová generácia adaptívnych tlmičov pruženia DCC (Dynamic Chassis Control) s dvoma ventilmi v každom tlmiči pruženia pre oddelenú reguláciu charakteristiky tlmiča v ťahu a tlaku.
Brzdová sústava modelu CUPRA Terramar s kotúčovými brzdami na obidvoch nápravách je vybavená elektrickým posilňovačom, ktorý zabezpečuje rýchlejšiu reakciu ako bežný systém a prispieva k zvýšeniu aktívnej bezpečnosti kvôli duplicite systémov. Pri verziách s pohonom plug-in hybrid brzdová sústava vďaka funkcii prelínania umožňuje rekuperovať energiu kombináciou brzdenia pomocou elektromotora a hydraulických bŕzd. Elektrický posilňovač bŕzd z koncernovej stavebnice bol špecificky adaptovaný pre modely CUPRA.
CUPRA Terramar pozdvihuje jazdné vlastnosti v rámci triedy na novú úroveň verziami vybavenými pohonom všetkých kolies 4Drive. Srdcom systému pohonu je elektrohydraulicky ovládaná multilamelová spojka v prednej časti skrine diferenciálu zadnej nápravy, pripojená ku kĺbovému hriadeľu od prevodovky. Riadiaca jednotka systému v reálnom čase vyhodnocuje parametre ako rýchlosť jazdy, natočenie volantu, moment otáčania vozidla okolo zvislej osi, ako aj nastavený jazdný režim a na základe nich adaptívne reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá.
Charakter modelu CUPRA Terramar si vodič môže špecificky prispôsobiť prepínačom jazdných režimov. K dispozícii sú režimy Comfort, Performance, CUPRA (pre verzie VZ), Offroad (pre verzie s pohonomvšetkých kolies) a Individual, ktoré poskytujú širokú škálu vyladení vozidla pre rozličné prevádzkové podmienky. Pri všetkých motoroch sa dá elektronický stabilizačný systém ESC prepnúť do režimu Sport svyšším prahom zásahu a pri verziách VZ (2.0 TSI s výkonom 195 kW/265 k aeHybrid s výkonom 200 kW/272 k) sa ESC dá dokonca aj úplne vypnúť (ESC Off).
CUPRA Terramar má podľa motora štandardne buď 18-palcové kolesá s pneumatikami širokými 235 mm (1.5 eTSI s výkonom 110 kW/150k, 2.0 TSI a eHybrid s výkonom 150 kW/204 k) alebo 19-palcové kolesá s pneumatikami širokými 255 mm (VZ 2.0 TSI s výkonom 195 kW/265 k a VZ eHybrid svýkonom 200 kW/272 k). Na želanie môže mať CUPRA Terramar aj 20-palcové kolesá s pneumatikami širokými 255 mm pre ešte dynamickejšie jazdné vlastnosti.
Okrem toho dve najvýkonnejšie verzie modelu CUPRA Terramar VZ (2.0 TSI s výkonom 195kW/265 k a eHybrid s výkonom 200 kW/272 k) môžu byť na želanie vybavené vysokovýkonnými brzdami Akebono. Tieto brzdy majú na prednej náprave väčšie perforované a ventilované kotúče (375 x 36 mm) oproti štandardným (340 x 36 mm) pre väčší brzdný výkon a lepšiu odolnosť voči namáhaniu.